dimecres, 25 d’abril del 2012

Lacord, la plataforma per donar visibilitat als Concerts Educatius. Entrevista amb Assumpció Malagarriga.

Què és la Plataforma de Concerts Educatius Lacord?

El primer concert educatiu per a escolars del que es té constància va tenir lloc al Palau de la Música a càrrec de l’Orquestra Municipal de Barcelona, sota la direcció d’Eduard Toldrà i l’organització d’Artur Martorell, fundador de l’Institut Municipal d’Educació. Això va ser als anys 50. Des d’aleshores, Catalunya ha anat desenvolupant una àmplia oferta en l’àmbit dels concerts educatius amb una qualitat i un volum destacables en comparació amb altres països.

Actualment, a Catalunya hi ha prop de 2.000 professionals que treballen al sector dels concerts educatius i la temporada 2010-11 es van fer més de 4.000 concerts i activitats educatives (escolars, familiars i d’altres activitats vinculades a l’educació musical).

La Plataforma de Concerts Educatius de Catalunya Lacord neix per donar resposta a aquesta realitat, impulsada per institucions, equipaments i entitats públiques i privades de Catalunya que es dediquen professionalment a la creació, producció i difusió de concerts educatius.

Lacord compta amb 19 entitats públiques i privades, la majoria vinculades a la creació i producció de concerts educatius:
També s’hi inclouen tres dels programadors de concerts educatius de Catalunya:
Aquí teniu algun exemple de com va reflectir la premsa la presentació de Lacord

www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=976222

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/468471-noves-idees-per-promoure-els-concerts-familiars.html




Entrevista-reportatge amb  
Assumpció Malagarriga
Directora de l’Auditori Educa i una de les persones que dinamitzen Lacord

Pels volts de la Fira Mediterrània de Manresa del 2011, vaig llegir la notícia, publicada a Jove Espectacle, que s’anava fer una Trobada de Professionals de Concerts Familiars, i així va ser, i tot i que no vaig poder assistir-hi, des d’aleshores tenia la inquietud d’escriure sobre aquest sector que, segons les xifres que donaven aleshores, mou una quantitat ingent d’espectadors, entre sessions familiars i escolars.

La primera notícia que en vaig tenir posteriorment, a la Mostra de Sant Gregori, va ser parlant amb en Joan Duch, d’A Tot, que em va confirmar que s’estava constituint una plataforma, i va fer que m’enviessin tota la informació. Finalment, vaig saber que una de les persones adients per a parlar-ne, és l’Assumpció Malagarriga, directora de L’Auditori Educa, amb qui el passat dimarts dia 17 vaig tenir una xerrada, perquè m’expliqui, perquè jo us pugui transmetre, què és això de Lacord.

Lacord neix perquè el sector de les audicions/concerts per a infants i joves no està organitzat: a tall d’exemple, no es fan cap mena de rodes de premsa a principi de temporada, i ningú dóna a nivell global les xifres del sector, com sí es fa, per exemple, en teatre.

De fet, i per esmenar aquesta mancança, es va convocar una roda de premsa conjunta, de 22 entitats, el mes d’octubre de 2011. Anteriorment, i per a aconseguir que hi fos representat la major part del sector, entre juliol i setembre van iniciar-se contactes entre els que ja es coneixien, però amb la intenció d’anar aconseguint que s’hi apleguessin entitats de tota mena: grans i petites, públiques i privades, dedicades a les sessions escolars i familiars, i de tota mena d’estils musicals.

L’única condició prèvia imprescindible per a adherir-s’hi va ser que fossin professionals, que acreditessin una trajectòria mínima de tres anys i dos concerts/audicions diferents muntats i ‘en cartera’.

El resultat va ser la mateixa roda de premsa, el 26 d’octubre, on van presentar un dossier amb les 22 entitats, reservant una plana per a cadascuna d’elles, perquè pogués reflectir-hi tot allò que cregués convenient sobre la seva trajectòria, oferta, programació, dades de contacte...


Posteriorment, i atès que van quedar molt satisfets dels resultats, i del fet de que, per fi, haguessin pogut donar visibilitat al seu sector, es van fer diferents comissions de treball, per anar avançant en diversos temes.

Fruit d’això, per exemple, va ser la possibilitat d'anar a la Fira Mediterrània de Manresa, perquè, i aquest és un dels punts claus del perquè de Lacord, els programadors no coneixien la oferta, la gran i variada oferta que hi ha de concerts i audicions per a infants i joves. Dissortadament, i com sol passar en gairebé tots els principis, en aquella presentació no hi havia programadors.

Però els fonaments ja estaven posats, diversos membres (Liceu, Auditori, Pentina el gat i Bat audicions) van engegar una comissió de dinamització, que va anar aconseguint diverses fites, com ara reunions amb elements claus del món cultural i musical, com ara l’ICEC, la revista Enderrock, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, o el Sr. Jordi Cabré, Director General de Promoció i Cooperació Cultural. Entre d’altres coses, Lacord ha passat a ser membre de la Plataforma de Seguiment del Pla Integral de les Arts Escèniques per a Tots els Públics.

Aquestes reunions perseguien donar-se a conèixer com a sector, i constaten que hi ha un gran desconeixement, i que les xifres d’espectadors i nombre de concerts han sorprès molt a tots aquells amb qui s’han reunit. El que tots els han expressat, és que troben molt bé que s’hagin organitzat com a sector.

Atès doncs, el considerable èxit d’aquestes accions per donar-los visibilitat, s’estan plantejant constituir-se com a associació, i en aquesta línia, tenen previst una trobada el proper mes de juny, auspiciada pel Departament d’Ensenyament, on convocaran a tot el professorat de música de Catalunya, per donar a conèixer la plataforma, i informar-los de les activitats que els seus membres ofereixen a les escoles.

Ara per ara no tenen web (no tenen recursos encara), però tenen previst fer-se-la de forma ‘artesanal’, per poder publicar-hi els enllaços a les webs de tots els membres. Fins i tot pensen, el mes Juliol, fer alguna jornada de treball intern.

L’Assumpció ressalta de nou que es tracta d’una plataforma força heterogènia, ja que a part dels ‘productors’ de concerts, hi ha distribuïdors com ara la ODA de la Diputació de Barcelona, el SAT!, el Kursaal de Manresa, Pedagogia de l'espectacle...

A nivell de relacions exteriors, estan en contacte amb ROCE: red de organizadores de conciertos educativos, que és l’equivalent a nivell de tot l'estat, tot i estar format només per operadors públics/institucionals, que van assistir a la presentació a Manresa i amb els quals ja han mantingut un parell de trobades.

Xerrem distesament una estona, després de l’entrevista, observant alguns punts en comú d’aquesta ‘falta de visibilitat’ dels concerts educatius, amb les campanyes escolars, que conec bé, i que tot i tenir un públic molt nombrós i donar feina a molts professionals i fer moltes funcions, segueix estant una mica ‘oculta’, con en el cas de la música. A tall d’exemple, m’explica que a les mostres i fires d’espectacles infantils i juvenils, és complicadíssim –per no dir impossible- que s’hi programin concerts educatius.

Esperem que tot plegat es vagi esmenant, gràcies, entre d’altres, a la tasca de Lacord, que desitjo que ben aviat es constitueixi com a associació... els queda molta feina per endavant.

I ens acomiadem, demanant-los que els integrants vegin el Jove Espectacle una plataforma per a fer públiques les seves programacions, ja que un dels nostres objectius principals és donar visibilitat, precisament, a un munt de professionals de les arts escèniques per a infants i joves, que potser no troben el camí per a donar-se a conèixer.

Si voleu posar-vos en contacte amb Lacord, per adherir-vos-hi, o per qualsevol aclariment o dubte, podeu fer-ho als correus electrònics amalagarriga@auditori.cat  xavierfort@telefonica.net i samatencia@pentinaelgat.cat

Text: Josep Maria Viaplana


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada